maniatis img

MANPRΑΔΙΟΡΘΩΤΑ ΠΡΑΚΤΙΚΑ
 
ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΑΝΙΑΤΗΣ (Ειδικός Αγορητής της Δημοκρατικής Συμπαράταξης ΠΑ.ΣΟ.Κ. – ΔΗΜ.ΑΡ.): Θα ήθελα να ρωτήσω, επειδή δεν κατάλαβα την άποψη της Ένωσης Ελληνικών Τραπεζών (ΕΕΤ).
Θεωρείτε ότι δεν πρέπει να κυρώνονται οι συμβάσεις παραχώρησης από τη Βουλή;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΓΚΟΡΤΣΟΣ ( Γενικός Γραμματέας της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών (ΕΕΤ)): Το ακριβώς ανάποδο.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΑΝΙΑΤΗΣ: Εντάξει, για να γίνει απολύτως σαφές. Υποχρεωτικά και σε κάθε περίπτωση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΓΚΟΡΤΣΟΣ: Αυτή είναι η εκτίμηση, για λόγους ασφάλειας δικαίου.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΑΝΙΑΤΗΣ: Έτσι ακριβώς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΓΚΟΡΤΣΟΣ: Βεβαίως.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΑΝΙΑΤΗΣ: Το ζήτημα της εξωδικαστικής επίλυσης διαφόρων ζητημάτων, η διαιτησία.
Η διαιτησία, θεωρείτε, ότι με τον τρόπο που προσεγγίζεται στο συγκεκριμένα νομοθέτημα, τόσο αναφορικά με τη σύνθεση, τον τρόπο λειτουργίας ενός οργάνου, όσο και αναφορικά με τη μη αποκεντρωμένη δομή του, είναι επαρκής ο τρόπος αυτός ή όχι;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΓΚΟΡΤΣΟΣ: Σε αυτό το ζήτημα, επειδή το είχαμε συζητήσει, δεν τέθηκε προβληματισμός. Ναι, δεν τέθηκε ότι οι διατάξεις σχετικά με τη διαιτησία είναι προβληματικές.
Η παρατήρηση  σχετίζεται με το κατά πόσον θα πρέπει να υπάρχει το περιθώριο επιλογής μεταξύ δικαστικής επιλύσεως και σε περίπτωση που υπάρχει δικαστική επίλυση, σε ποια δικαστήρια, επιμένω σε αυτό, δέστε το ή με διαιτησία.
Μας έχει απασχολήσει αλλά δεν μας έχει προβληματίσει, σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο είναι διατυπωμένο. Εξάλλου, επαναλαμβάνω ότι επιμέρους τεχνικές παρατηρήσεις που είχαν υποβληθεί, ως εκ της εμπειρίας, έχουν ληφθεί υπόψη. Καθώς κοιτάξαμε το νομοσχέδιο, έχουν ληφθεί υπόψη πολλές παρατηρήσεις.
……………………………………………………
ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΑΝΙΑΤΗΣ: Προς τους εκπροσώπους του τεχνικού κόσμου υπάρχει μια βασική ερώτηση: Αυτό το νομοθέτημα που έχουμε μπροστά μας συνιστά μια μεταρρύθμιση ή είναι «business as usual»; Το λέω αυτό, γιατί, είναι σαφές ότι πέραν της υιοθέτησης των κοινοτικών οδηγιών, έχουν υπάρξει παρεμβάσεις και εκ μέρους της κυβέρνησης που σημαίνει - πιθανολογώ - ότι η κυβέρνηση θέλει να κάνει κάτι πολύ καλό που να διορθώνει τα λάθη του παρελθόντος.
Η ερώτηση λοιπόν είναι πως θα χαρακτήριζε κανείς αυτό το νομοθέτημα που έχουμε μπροστά μας. Για τους ίδιους φορείς χαρακτηρίστηκε το σύστημα της μελετοκατασκευής ως ένα σύστημα που δημιουργεί μόνο και αποκλειστικά διαφθορά και διαπλοκή. Υπάρχει τρόπος αντιλαμβανόμαστε ότι σε πολύ εξειδικευμένες περιπτώσεις θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί και μάλιστα ελέχθει ότι στέλεχος του ΣΥΡΙΖΑ έχει συμμετάσχει σε μια τέτοια διαδικασία, αναφέρομαι στον κ. Φάμελο. Υπάρχει τρόπος να περιοριστεί αυτό που συνιστά έτσι και αλλιώς μια γάγγραινα για την ελληνική δημόσια διοίκηση και ταυτόχρονα δημιουργεί και διάφορες καταστάσεις στην κοινή γνώμη, ότι όλες οι υπηρεσίες τα αρπάζουν, όλοι οι εργολάβοι τα αρπάζουν, όλα τα δημόσια έργα είναι άνδρο διαφθοράς. Μπορούμε να το ξεπεράσουμε αυτό; 
Τρίτη ερώτηση, το θέμα των υπερβολικών εκπτώσεων.  Ένα ζήτημα που συζητιέται αν θυμάμαι καλά πάνω από 30 χρόνια στην Ελλάδα. Ο τρόπος που το προσεγγίζει το νομοθέτημα, μπορούμε να θεωρήσουμε ότι λύνει αυτό το υπερβολικό ζήτημα; Γιατί άκουσα για παράδειγμα τη δυνατότητα ύπαρξης ενός δυναμικού αλγορίθμου και διάφορα τέτοια. Τι είναι αυτό; Αν έχει τεθεί  υπόψη του  Υπουργείου και αν υπάρχει μια τέτοια δυνατότητα;
Επίσης για τους ίδιους ερωτώμενους, το ζήτημα της έκπτωσης αναδόχου, θεωρούμε ότι έχει επιλυθεί αρκετά; Γιατί με την οικονομική κρίση έχουμε πολλά προβλήματα έκπτωσης αναδόχων.
Επίσης, θέτουμε εμείς ένα ερώτημα και το θέτουμε συνεχώς, ότι μία από τις μεγάλες παθογένειες του ελληνικού συστήματος δημοσίων έργων είναι η ανυπαρξία προετοιμασίας με πρόδρομες εργασίες πριν ξεκινήσει το κύριο έργο. Θεωρούμε ότι το συγκεκριμένο νομοθέτημα επιλύει έστω σε κάποιο μικρό βαθμό την προετοιμασία του έργου  μέσω  παραδείγματος ανάθεσης μία διακριτής εργολαβίας υλοποίησης των βασικών πρόδρομων εργασιών ώστε να μην αρχίσουν να τρέχουν οι προθεσμίες με τον κανονικό εργολάβο και να αρχίσει αυτός να υποβάλλει claims με την πρώτη ευκαιρία. Βεβαίως, το ζήτημα της κατάτμησης  των διαγωνισμών, αν θεωρούμε ότι αυτό  που προβλέπεται συνιστά  απαράδεκτη και μη ορθή διαδικασία ή είναι αποδεκτή; 
Στη ΓΣΕΒΕΕ, είναι κάτι που δεν κατάλαβα. Το ευχολόγιο να συμμετέχουν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις στους δημόσιους διαγωνισμούς είναι ευχή όλων μας. Δεν νομίζω να υπάρχει κανείς στην αίθουσα που να μην το θέλει. Εμείς κάναμε μια συγκεκριμένη πρόταση και θα  ήθελα την άποψη της ΓΣΕΒΕΕ επί της πρότασης. Είπαμε ότι θα ήταν σκόπιμο και χρήσιμο για να προλαβαίνουν να προετοιμάζονται οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, να υπάρχει προαναγγελία του διαγωνισμού σε ένα εύλογο χρονικό διάστημα, ώστε οι εταιρίες που δεν έχουν τις υποδομές να προετοιμαστούν, να έχουν αυτή τη δυνατότητα.  Θεωρείτε εσείς ότι αυτή η πρόταση μπορεί να συνιστά ένα ουσιαστικό διαφανές βήμα ενίσχυσης των μικρομεσαίων;
Για τους δύο κυρίους που μίλησαν για την ανεξάρτητη αρχή δημοσίων συμβάσεων.  Ερώτημα, η συγκρότηση μιας ακόμη αρχής, ενός τρίτου οργάνου, έχουμε Ελεγκτικό Συνέδριο που ελέγχει,  έχουμε ανεξάρτητη αρχή δημοσίων συμβάσεων, δημιουργούμε τώρα και μια τρίτη αρχή με 30 άτομα που θα είναι εγκατεστημένοι στην Αθήνα, ερώτηση, είναι υποχρεωτική η συγκρότηση αυτής της επιτροπής; Ένα ακόμη στάδιο ελέγχου ή επίλυσης διαφορών; Και αν το θεωρούμε ότι είναι αναγκαίο και δεν μπορούν να εκχωρηθούν οι αρμοδιότητές του σε άλλο όργανο υφιστάμενο, ώστε να αποφύγουμε ένα επίπεδο ακόμη, δεν μπορούμε τουλάχιστον αυτός ο όποιος φορέας να λειτουργεί στην έδρα της κάθε περιφέρειας ώστε να μη μαζεύονται όλα στην Αθήνα; Να υπάρχει μια αποκέντρωση της εκδίκασης.
Προτελευταία ερώτηση για την κυρία Παπαρίζου, η οποία ήταν εντυπωσιακή στα νούμερα που μας ανέφερε και τα οποία πράγματι φαίνεται ότι πιθανόν να δημιουργήσουν ένα τεράστιο θέμα. Αν κατάλαβα καλά προτείνετε να υπάρχει ένα ειδικό κλιμάκιο για τις εταιρείες πληροφορικής. 
Η επόμενη ερώτηση είναι, ποια ακριβώς είναι η συμβολή των ιδιωτικών εταιρειών μέχρι τώρα στην λειτουργία του ηλεκτρονικού μητρώου και  πώς αυτό μπορεί να συγκεκριμενοποιηθεί.  Δεν έγινε νομίζω  αντιληπτό στην αίθουσα  ποια μπορεί  να είναι η συμβολή του ιδιωτικού τομέα  στη διαφάνεια  των δημοσίων συμβάσεων . 
Τέλος, κα Πρόεδρε ,  για τον κ. Τριανταφυλλόπουλο, επειδή πράγματι το ζήτημα της βιωσιμότητας του περιφερειακού τύπου  είναι  θέμα τεράστιας σημασίας θα θέλαμε να έχουμε και τις απαντήσεις των Υπουργών στην αγωνία που εκφράστηκε για το πώς μπορεί ο περιφερειακός τύπος να έχει μια στοιχειώδη βιωσιμότητα πάντα στο πλαίσιο των υφιστάμενων κοινωνικών και οικονομικών αναγκών της χώρας.
………………………………………………………………
ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΑΝΙΑΤΗΣ: Κύριε Πρόεδρε, επειδή έκανα μια ερώτηση και δεν απαντήθηκε από τον κ. Καραμανλή, εντάξει, το καταλαβαίνω το θέμα που σας απασχολεί με τα λεφτά και τα έσοδα, το μείζον θέμα που απασχολεί εδώ είναι κατά πόσο η συγκρότηση ενός νέου οργάνου, ενός ακόμη θεσμικού οργάνου θεωρείτε εσείς με βάση τη δική σας εμπειρία ό,τι θα είναι χρήσιμο, θα επιταχύνει την επίλυση των διαφορών ή αν -έχω αυτό σας ερώτησα- θα μπορούσατε εσείς με τα ίδια κόστη που έχετε τώρα, με την ίδια στελέχωση ή με κάποια άλλη τροποποίηση να διευκολύνεται έτσι ώστε η παραγωγή δημοσίων έργων, η παραλαβή μελετών, η εκδίκαση, η εξωδικαστική των διαφόρων θεμάτων, να γίνεται πιο εύκολη.
Γιατί το ζητούμενο είναι το πόσο πιο γρήγορα μπορούμε να κάνουμε εδώ ως Πολιτεία τη δουλειά μας. Εσείς θεωρείτε ότι -επαναλαμβάνω την ερώτηση- η καινούργια Ανεξάρτητη Αρχή που δημιουργείται, συμβάλει θετικά; Δεν συμβάλλει; Μπορείτε να την υποκαταστήσετε; Δεν μπορείτε; Ορθά λειτουργεί μονοκεντρικά; Θα έπρεπε να λειτουργεί αποκεντρωμένα; Ποια είναι η δική σας εμπειρία θέλω να γνωρίσω.
ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΚΑΡΑΜΑΝΛΗΣ (Μέλος του Δ.Σ. της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων): Πολύ συνοπτικά, έχει υπάρξει στη γνώμη της Αρχής με αριθμό 5, το 2015 στο σχετικό πεδίο, η τοποθέτηση της Αρχής, η οποία συμφωνεί ότι αυτό το Όργανο είναι θετικό και θα επιταχύνει, φαίνεται, τουλάχιστον θεσμικά γιατί θα δώσει διαφάνεια, εφόσον δεν θα εξετάζουν οι ίδιοι φορείς τις προσφυγές τους, θα είναι ένα Ανεξάρτητο Όργανο, με τα εχέγγυα της ανεξαρτησίας που θα πρέπει να περιληφθεί, θα επιταχύνει και λογικά θα πετυχαίνει και καλύτερο αποτέλεσμα, γιατί θα είναι πλέον εξειδικευμένα στελέχη που θα κάνουνε τη δουλειά μόνιμα. 
Τώρα, η Αρχή έχει τοποθετηθεί και έχει πει τη γνώμη της, θεωρούσε πάντα ότι από την αρχική πρόβλεψη του νόμου 4013 που ήταν αρμοδιότητα της Αρχής, στη συνέχεια στον νομό 4281 παρέμεινε αρμοδιότητα της Αρχής ή άλλο Οργάνου έλεγε τότε ο νόμος, ίσως η Πολιτεία δεν είχε αποφασίσει, εξακολουθεί να πιστεύει ότι θα ήταν πιο γρήγορο και πιο εύκολο να είναι στην Αρχή. Πιο γρήγορα γιατί η Αρχή έχει ήδη τρία χρόνια λειτουργίας, έχει υποδομές που μπορεί να υποστηρίξει το εγχείρημα, έχει κάποιον κόσμο, έχει ένα Know how, σίγουρα θα χρειάζονταν λιγότερα άτομα γιατί κάποιο επιστημονικό προσωπικό θα μπορούσε να απομονωθεί και να ασχοληθεί με αυτή τη διαδικασία και να μην απαιτούνται εκ νέου πρόσληψης σε μεγάλο αριθμό.
Όσον αφορά το αν θα έπρεπε να είναι κεντρικά, νομίζω ότι πλέον όταν μέσα στην πρόβλεψη του νόμου όλες οι δημόσιες συμβάσεις θα γίνονται σε κάποιο χρόνο ηλεκτρονικά και όλα τα δεδομένα θα είναι ηλεκτρονικά, προφανώς δεν υπάρχει ανάγκη μεταφοράς φακέλων σε κάθε διαγωνιστική διαδικασία, όταν γίνεται μια προσφυγή, να την εξετάσει ένα όργανο, όλα θα γίνονται ηλεκτρονικά, άρα, απομακρυσμένη και για λόγους οικονομίας και όχι μόνο και για αυτούς τους λόγους, αλλά και για λόγους που να μην δημιουργούνται και στις τοπικές κοινωνίες σχέσεις διαπλοκής, θα μπορούσε να έρχονται στο κεντρικό όργανο και να αποφασίζει να τα βλέπει μέσα από το ΕΣΗΔΗΣ στην ουσία, να βλέπει όλη την διαγωνιστική διαδικασία. Και να αποφαίνεται επί των προσφύγων, σίγουρα είναι πιο γρήγορο, πιο οικονομικό και πιο διαφανές.
 
Στο ακόλουθο link το video με τις τοποθετήσεις του Γ. Μανιάτη:
 
[Τοποθέτηση Γ. Μανιάτη στη κοινή Συνεδρίαση των Διαρκών Επιτροπών Παραγωγής & Εμπορίου και  Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης & Δικαιοσύνης, για τα σχέδια νόμου  του Υπουργείου Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού: α) «Ανάθεση και εκτέλεση συμβάσεων παραχώρησης - Εναρμόνιση με την Οδηγία 2014/23/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 26ης Φεβρουαρίου 2014 σχετικά με την ανάθεση συμβάσεων παραχώρησης (ΕΕ L 94/1/28.3.2014) και άλλες διατάξεις.», β) «Δημόσιες συμβάσεις έργων, προμηθειών και υπηρεσιών (προσαρμογή στις οδηγίες 2014/24/ΕΕ και 2014/25/ΕΕ)» (27/7/2016)]
 
 
Pin It

Βιβλία Γιάννη Μανιάτη

ΒΟΟΚ Maniatis dianeosis metarithmiseis patriotismos energeia oriktos ploutos proklisi prasinis anaptixis geografika sistimata